Gravide og barsel

Jeg arrangerer i perioder "Mammacamp" på Kolbotn/Tårnåsen (effektiv utendørstrening med vogn). Treningen tilrettelegges slik at det passer både for deg som nylig har født, og for deg som er klar for litt tyngre trening. Meld deg inn i denne Facebookgruppa for mer info.

Jeg kan også hjelpe deg med å finne en treningsform og øvelser som passer for deg i ditt svangerskap eller som nybakt mor. Dersom du ønsker veiledning for trening i svangerskapet eller etter fødsel, ta kontakt, så kan vi sammen finne en løsning som passer for deg.

BARSEL

Har du nylig født og trenger råd om hvordan du skånsomt men effektiv kommer i form igjen, så hjelper deg gjerne. Du kan ta med babyen til mine lokaler. Jeg kan også komme hjem til deg dersom det er det beste for deg. Har du en barselgruppe kan jeg skreddersy treningsopplegg eller lage egne kurs for dere.

GRAVIDE

Det er flott at det de senere årene har vært mye fokus på at gravide bør trene i svangerskapet, men jeg synes det vies for lite oppmerksomhet til alle dem som ikke opplever trening like selvfølgelig som andre. Man kan i relativt stor grad gi generelle treningsråd, men gravide opplever sine svangerskap svært forskjellig. Derfor tror jeg dialog og personlig veiledning er avgjørende for at mange gravide skal føle seg trygge når de trener.

Balanse mellom nok hvile og riktig trening er vesentlige faktorer for et best mulig svangerskap. Så sant man ikke av medisinske årsaker må ta det med ro i svangskapet, mener jeg at fysisk aktivitet er noe alle gravide bør prioritere.

Jeg ønsker å bli kjent med deg og dine behov, for deretter å lage et opplegg som passer for deg, og som du føler deg trygg på å gjennomføre. Dersom jobben går på bekostning av treningen, slik at du ikke orker å trene i hverdagen mens du er gravid, er jeg av den oppfatning at du bør vurdere å trappe ned på arbeidsmengden.'

 UTENDØRS TRENINGSPROGRAM FOR GRAVIDE
 ROLIG TRENINGSPROGRAM FOR GRAVIDE

Kvinner som holder seg fysisk aktive i svangerskapet opplever:

enklere svangerskap
mindre kompliserte fødsler
bedre selvfølelse
færre humørsvingninger

Trening kan også redusere faren for:

svangerskapskvalme
unødvendig stor vektøkning
forstoppelse
dårlig nattesøvn
svangerskapsdiabetes
svangerskapsforgiftning

Min historie

Da jeg ble gravid første gang, var jeg i svært god fysisk form. Jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle kunne jobbe fullt og undervise gruppetimer gjennom hele svangerskapet, men realiteten ble en ganske annen. Jeg ble tidlig sykemeldt og kom aldri tilbake i full jobb mens jeg gikk gravid. Den største utfordringen for meg ble derfor å akseptere at jeg måtte endre på nesten hele min livsstil. I mitt andre svangerskap var naturligvis aksepten for dette større, og jeg utnyttet svangerskapet mer bevisst i forhold til et sterkt ønske om å veilede gravide i framtiden.

Jeg fikk også tid til å lese mye litteratur om graviditet, fødsel og barsel denne perioden. Jeg er av den oppfatning at dersom gravide i arbeid ikke har ork til å være fysisk aktive, bør de vurdere livssituasjonen sin slik at de får anledning til å prioritere fysisk aktivitet.

Begge mine fødsler ble satt i gang i uke 37 grunnet mine komplikasjoner. Både når det gjelder svangerskap, fødsel og barseltid har jeg erfart at man i stor grad må akseptere det som skjer og ta en dag av gangen. Jeg er ydmyk i forhold til hver enkelt kvinnes unike opplevelse av det hele.
Mine barn er født i august 2007 og juni 2009. Jeg har i tiden etter svangerskapene utarbeidet og holdt en rekke kurs for gravide og nybakte mødre.