Kreativ Trening

Motiverende løp

Med ulike løp har jeg mange år motivert både dem som trener med meg privat og bedrifter til formstigning og treningsglede ved å delta i et løp. Jeg har deltatt sammen med mine kunder hvert år fra 2011 til 2016 i Holmenkollstafetten og Oslos Bratteste. Jeg har også hatt med meg folk på Toughest, Oppegårdmila og Råskinnet. I dag arrangerer jeg selv terrengløpet Grønliåsen Rundt i Oppegård.

HISTORIEN

"Team Kristin" oppstod da påmeldingen til Holmenkollstafetten 2011 åpnet. Lagnavnet ble endret til "Kreativ Trening" da jeg startet med eget firma på fulltid i 2013. Jeg hadde alltid vært fascinert av Holmenkollstafetten, men foreløpig ikke selv deltatt. Jeg bestemte meg derfor for å stille et lag bestående av mine egne kunder dersom interessen var stor nok – og det var den! Jeg fikk raskt fylt opp de 15 etappene som Holmenkollstafetten består av, og året etter var interessen så stor at jeg stilte med hele tre lag. Siden den gang har jeg hvert år deltatt, og jeg har også veiledet bedriftslag med egne samlinger. Jeg oppdaget at dette var en suveren motivasjonsfaktor for enten å komme i gang med løping, eller å få opp tempoet på kortere distanser for dem som allerede løp en del.

Etter Holmenkollstafetten var jeg på jakt etter et nytt arrangement som kunne passe for mosjonister flest. Jeg bestemte meg for at Oslos Bratteste var det perfekte løp, og har også siden 2011 hatt med meg mange deltagere i dette løpet. Jeg er opptatt av at gjennomføringsgleden står i fokus, og at hver enkelt finner sin motivasjonsfaktor for å delta.

 TINA

"Kjempegøy og en stor motivasjon å få være med. Å ha slike målsetninger for trening er gull verdt og gjør treningen i seg selv mer inspirerende ."

Holmenkollstafetten

Å komme i gang med løping med mål om å gjennomføre en 10-km eller mer, kan for mange virke uoppnåelig.

Ettersom Holmenkollstafetten består av distanser fra 390 – 2800 meter, er dette et flott løp for dem som ikke er helt motivert for å delta i lengre løp, for dem som ønsker å løpe et løp for aller første gang, eller for dem som allerede løper en del og som vil ha litt driv på intervalltreningen sin en periode. Her står laget sammen om å yte sitt aller beste på sin distanse basert på sitt nivå og sin løpserfaring. Dagen i seg selv er også en flott sosial begivenhet.

INFO

www.holmenkollstafetten.no

Oslos bratteste

Oslos bratteste

Oslos Bratteste som avholdes første lørdag i høstferien, er etter min mening det perfekte løp for "folk flest". Her er målet, for de aller fleste mosjonister, å gjennomføre løpet - rett og slett å komme seg opp bakken og å være fornøyd med dette. Jeg bruker Oslos Bratteste som en inspirasjonskilde for litt tøffere trening i tiden fram mot løpet. Bakketrening, spesifikk styrketrening på beina og cross-fit trening er treningsformer som er gunstige fram mot dette løpet.

Å trene fram mot et bakkeløp innebærer en del trening på bein og kjernemuskulatur - og selvfølgelig motbakkedrag. Alt dette gir en enorm treningseffekt både på styrke og kondisjon. Fordi man gjennom et motbakkedrag ligger med jevnt høy puls hele tiden, vil det naturligvis også føre til høy forbrenning under treningsøkten - en stor motivasjonsfaktor for mange. Motbakkeløp gir altså god beinstyrke og kondisjon, og det hjelper på balanseelementet. Litt avhengig av grunnform, vil også de fleste oppleve å bli mer eksplosive, hurtige og sterke i bena ved å trene spesifikt mot et motbakkeløp. I tillegg er slitasjeskader nærmest fraværende dersom man har et greit treningsgrunnlag fra før. God kjernemuskulatur samt ledd- og senestyrke i ankler, knær og rygg er en fordel når man skal ta i oppover de bratteste hengene. Dersom man har deltatt tidligere er det jo også motiverende å kunne delta året etter og prøve å slå sin egen tid fra i fjor!

INFO

www.oslosbratteste.no